Ćwiczenia wzrokowe do domu dla każdego

2015-07-30-1438268354-6492697-blue_eyemirishdeviantartcom
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 0 Flares ×

         

           Każde mięśnie naszego ciała możemy rozwijać. Jeśli ćwiczymy, to mięśnie są silniejsze, możemy dłużej je napinać. To pozwala na ich dłuższą pracę bez wysiłku.

           To samo dotyczy mięśni oczu. Skoro pracujemy nad zgrabną sylwetką to dlaczego nie popracować nad tym aby nasze oczy dłużej były sprawne?

          Mięśnie oczu są bardzo precyzyjnym narządem. Podczas czytania lub uprawiania sportu musimy migiem ustawić oczy na wymagany punkt. Dzieje się to automatycznie. Czasem zdarza się, że oczy nie są idealnie „skalibrowane”. Skutkuje to marnym poczuciem przestrzeni, trójwymiarowości a podczas czytania – przeskakiwaniem linijek tekstu. 

        Oto kilka ćwiczeń które usprawnią działanie Twoich oczu:

1. Mruganie

       Tak! To też może być ćwiczenie. Jest to ćwiczenie uwagi i świadomości. W dzisiejszych czasach jesteśmy tak zabiegani, że często zapominamy o tym jak ważne jest mruganie. Kiedy pracujemy przy komputerze lub za kierownicą odruch mrugania jest bardzo blokowany. Mruganie służy produkcji łez i nawilżaniu powierzchni oka. Warstwa łez tworzy jedną całość z naszym układem optycznym oka. Brak tej warstwy może skutkować obniżeniem ostrości widzenia. Film łzowy może pękać (wysychać) nawet po jednej sekundzie (norma to około 10-15 sekund). Może więc być tak, że jeśli występuje u Ciebie problem ze słabo utrzymującym się filmem łzowym, Twoje oko kiedy wpatrujesz się w monitor (lub telefon) schnie przez 10 lub więcej sekund zanim przypomnisz sobie o mrugnięciu. To bardzo długo! Pamiętaj o tym i wyćwicz w sobie odruch mrugania. 

2. Ruchy oczu

               Zakryj jedno oko. Drugim okiem wykonuj ruchy. Spójrz najdalej w prawo jak to możliwe, nie obracając przy tym głowy. Wytrzymaj kilka sekund. Następnie spójrz jak najdalej w lewo. Jeśli to kierunek do nosa to spróbuj patrzeć „przez nos”. Teraz spójrz do góry, potem na dół. Następnie po skosie – góra – prawo, dół – lewo, góra – lewo, dół – prawo. Powtórz ćwiczenie dla drugiego oka. To ćwiczenie rozciągania mięśni oczu. Jest wiele osób które mają niewystarczająco silne i rozciągnięte mięśnie aby móc swobodnie nimi pracować. 

3. Mięśnie akomodacyjne

                Ćwiczenie to polega na przenoszeniu wzroku z kartki papieru / gazety trzymanej w ręku w odległości około 30 – 40 cm, na punkt odległy około 5 – 6 metrów (na przykład telewizor). Ćwiczenie to wykonujemy bez zasłaniania oczu, oczy mają teraz pracować razem. Czasem aby zobaczyć dobrze tekst blisko potrzebujemy trochę czasu. Należy poczekać aż zobaczymy wyraźnie, następnie znów przenosimy wzrok na odległość daleką. Kiedy zobaczymy ostro na odległość, znów patrzymy na kartkę trzymaną w rękach. Im szybciej przenosimy wzrok, tym ćwiczenie jest bardziej intensywne. Jest to dosyć trudne, dlatego nie należy takich ćwiczeń wykonywać zbyt długo. To ćwiczenie należy wykonywać w dobrze dobranych okularach! 

             Należy pamiętać o tym, że każde ćwiczenia powodują fatygę oczu a co za tym idzie zmęczenie ogólne. Mogą się pojawić bóle głowy. Działa to podobnie jak ćwiczenia na siłowni, kiedy to swoje trzeba się przemęczyć aby w dłuższej perspektywie mięśnie się wzmocniły. 

             Jeśli zauważasz kłopoty w wykonaniu któregokolwiek z wyżej wymienionych powyżej ćwiczeń, zgłoś się do specjalisty ochrony wzroku. 

10 przemyśleń na temat “Ćwiczenia wzrokowe do domu dla każdego”

  1. ~Arleta pisze:

    fajne ćwiczenia.
    Mam pytanie czy pomaga na poprawę wzroku przenoszenie wzroku z jasnych obiektów (np spojrzenie na okno) a potem na ciemne obiekty.
    Słyszałam że to pomaga.
    I drugie pytanie:
    co sądzisz o okularach aywerdyjskich (czy one faktycznie pomagają ?)

    Pozdrawiam a od siebie polecam bardzo prosty sposób na jęczmień na oku
    Taka stara domowa metoda ale bardzo skuteczna
    http://zdrowie.hotto.pl/jak-szybko-wyleczyc-jeczmien-na-oku-szybki-i-prosty-domowy-sposob/

    1. Okularka pisze:

      Witam, to jak szybko oczy przystosowują się do widzenia dziennego lub nocnego zależy od indywidualnej reakcji chemicznej w siatkówce. Nie zależy to więc od mięśni oczu. Takie ćwiczenia moim zdaniem nie zaszkodzą, można też wprowadzić dodatkowe suplementy diety które mogą usprawnić tą reakcję.
      Jakiś czas temu zrobiono badania sprawdzające długotrwałe działanie okularów ajurwedyjskich na wzrok. Okazało się że u pacjentów biorących udział w teście nie było ani poprawy ani pogorszenia widzenia. Jedynym wskazaniem do noszenia okularów otworkowych był problem z nadmiernym akomodowaniem przy pracy z bliska. Okulary te więc powodowały osłabienie mięśni akomodacyjnych używanych przy czytaniu. Pomogły one osobom u których występowało zbyt duże spięcie mięśni w stosunku do wymaganej pracy.

  2. ~ciasteczkowa pisze:

    Świetne porady. Dodać warto jeszcze odpowiednią dietę bogatą w beta karoten. Pozdrawiam.

  3. ~kasia pisze:

    Ćwiczyć na pewno, ale trzeba też dobrać odpowiednią dietę, po drugie trzeba zmienić nawyki żywieniowe. Organizm potrzebuje wszystkich składników odżywczych każdego dnia. Do tego właśnie poleciła mi znajoma świetny program o którym możecie poczytać na (www.idealnafigura.com/gberes).

  4. ~stefek pisze:

    mruganie mam ćwiczyć? co jeszcze? oddychanie? lol

    1. Okularka pisze:

      Oddychanie też się ćwiczy, na przykład w medytacji ;)

  5. ~Webska pisze:

    Ćwiczenia, które bardzo mi się przydadzą. Mnóstwo czasu spędzam przy komputerze i często moje oczy są zmęczone, być może zaproponowane ćwiczenia poprawią ich kondycję. pozdrawiam

  6. Nie wiedziałam, że oczy też trzeba ćwiczyć. Obecnie, aby o nie zadbać podczas pracy przy komputerze noszę okulary z antyrefleksem i stosuję krople.

  7. Fajnie napisane. Co do pierwszej kwestii zgadzam się, ale warto dodać, że przy zespole suchego oka wypadałoby wspomagać się kroplami nawilżającymi. W sprawie ćwiczeń z zamkniętymi oczami nie wiem jaki cel miałoby takie ćwiczenie – nigdy nie słyszałam o takich zaleceniach lub badaniach w tej kwestii. Ćwiczenia „mięśni oka” stosuje się w przypadku zeza i dają one efekty u małych dzieci.
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie na blog http://trendyokulary-blog.pl/

  8. ~med-katalog pisze:

    Bardzo ciekawy artykuł! Warto wiedzieć o tym, że oczy też wymagają ćwiczeń.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


0 Flares Twitter 0 Facebook 0 0 Flares ×